Hvert nytt punkt er en utfordring...

.....men vi gjør så godt vi kan.

tirsdag 5. januar 2010

Ting 22 Bibliotek 2.0



Hva kan biblioteket vårt bruke av det vi har lært?
Ragnhild og jeg diskuterte i går, men vi skriver våre innlegg uavhengig av hverandre.

Fere og flere bruker internett jevnlig, og det er også der mange skaffer seg informasjon om alt mulig. Derfor må også biblioteket være der.
Vi bør opprette en blogg som alle ansatte har ansvar for å følge opp, sevfølgelig med en hovedansvarlig.
Her kan vi legge ut bilder og amtale av forskjellige arrangementer vi har hatt.
Vi bør være aktive i Origo. Der kan vi skrive kort om ting som skal skje. Det vil også komme i papirutgaven av lokalavisene. Vi kan også reklamere for månedens utstilling; kanskje noen får lyst til å komme pga at vi treffer akkurat deres interessefelt.
Googledock er en grei måte å jobbe internt med felles prosjekter.
På Flickr kan vi finne diverse bilder til utstillinger og plakater. Her kan Lek med bilder også være aktuell.
Wikipedia kan brukes til referansespørsmål. Det er også veldig bra at den er på norsk.
Det var også spennende med bibliotekwikiwn vi fikk se fra Kristiansund med div. internrutiner.  Vårt bibliotek har mange småstillinger, og mange rutiner. Det hadde vært et stort framsteg å få samlet alt på nettet, men det krever tid.

Hva er vi villige til å nedprioritere? Det var ikke så enkelt å svare på. Vi må ihvertfall være villige til å akseptere at ting tar tid, og at ikke alt kan være ferdig i går. Vi må bli flinkere til å se hva den enkelte liker å gjøre av spesialoppgaver, og fordele dem etter det. Da blir også tingene fortere gjordt.

Våre brukere kan ikke forvente at vi lærer dem opp på internett, men vi må vite hva de snakker om.

Selv om det blir enklere for folk flest å lete i katalogene, så tror jeg aldri referansebibliotekarene blir overflødige. Det vil alltid være noen som ikke finner fram, enten fordi de ikke kan, ikke har tid, ikke har lyst eller fordi de ganske enkelt vil prate med noen.

Cecilie

Ingen kommentarer: